شرکت لبنیات سپیده سحر پارس

نگهداری کره در یخچال یا فریزر

نگهداری کره در یخچال یا فریزر

کره را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید
دانه کنجد یکی از قدیمی ترین دانه های روغنی کشف شده است که برای مدت طولانی توسط انسان های اولیه استفاده می شده است.

امروزه استفاده از این دانه گیاهی کاربردهای فراوانی پیدا کرده است و تنها به استفاده از دانه کنجد خام محدود نمی شود. این امر باعث شده تا بسیاری از محصولات کنجدی با توجه به تنوع ذائقه تولید و به بازار عرضه شود.

یکی از این فرآورده های کنجد روغن کنجد است که فرآیند تولید آن دارای سه مرحله است. مرحله استخراج، خالص سازی و بسته بندی. در مورد روغن کنجد پرس سرد، تصفیه شیمیایی انجام نمی شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید روغن کنجد، در ادامه این وبلاگ با ما همراه باشید.

فرآیند تولید روغن کنجد
فرآیند استخراج
در زمان های قدیم از روش های سنتی و ساده تری برای استخراج روغن استفاده می شد که هنوز در برخی از کشورها از جمله هند رواج دارد، اما امروزه استخراج روغن از روش های صنعتی با استفاده از پرس هیدرولیک، پرس مارپیچ و استخراج با حلال انجام می شود.

در کشورهای آسیایی و اروپایی فرآیند استخراج عمدتاً در سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول از پرس مارپیچ پیوسته استفاده می شود و فرآیند استخراج ممکن است با پرس سرد یا گرم انجام شود. ناگفته نماند که بهترین روش استخراج روغن از دانه کنجد، روش پرس سرد است که پس از فرآیند تصفیه روغنی خالص، شفاف و باکیفیت تولید می‌کند و می‌توان مستقیماً از آن استفاده کرد.

در مرحله دوم آرد به دست آمده از مرحله اول مجددا فشرده می شود. در این مرحله روغن بدست آمده غلیظتر است و باید برای مصارف خانگی تصفیه شود.

در مرحله سوم آرد به دست آمده از پرس دوم را با همین شرایط روغن کاری می کنند. روغن به دست آمده با اینکه کیفیت پایینی دارد، معمولا برای صابون سازی استفاده می شود.

فرآیند پالایش
روش‌های تصفیه روغن کنجد، با استفاده از روش‌های شیمیایی، شیمیایی یا هر دو صورت می‌شود. برای مثال در فیلترینگ از تانکهای تهنشین کننده و صافی های پرس صفحه استفاده می شود. در این مرحله روغن با فشار از صافی‌ها عبور می‌شود تا ذرات معلق آن جدا شود و روغن صاف و شفاف به دست بیاید اما روغن‌های به دست آمده از مواد شیمیایی با حلال، نیازهای فرآیند تصفیه شیمیایی تا ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی قابل قبول برسند هستند. . این روش انواع مختلفی دارد و بسته به نوع استخراج و سایر مشخصات روغن متفاوت است.

فرآیند بسته بندی
پس از فرآیندهای استخراج و خالص سازی، روغن کنجد آماده مصرف برای فرآیند بسته بندی به دستگاه پرکن منتقل می شود. برای بسته بندی روغن کنجد از پرکننده سیلندر پیستونی در زیر گاز نیتروژن استفاده می شود، حجم مشخصی از روغن به داخل ظروف بسته بندی منتقل می شود و پس از تزریق گاز نیتروژن بدون اتلاف وقت آب بندی می شود.

برای بسته بندی روغن کنجد خوراکی خام و روغن کنجد تصفیه شده می توان از ظروف فلزی غیر قابل نفوذ با درب محکم استفاده کرد. اگر روغن در ظروف فلزی برای مصارف خانگی بسته بندی می شود، این ظروف باید مجهز به درب قیف باشند. این روغن را می توان در ظروف شیشه ای رنگی یا شفاف نیز بسته بندی کرد و برچسب زد تا روغن در معرض نور قرار نگیرد. در این محصول حجم ظروف بسته بندی نباید بیش از نیم لیتر باشد.

در صورت استفاده از ظروف پلیمری برای روغن کنجد، جنس و ترکیب این ظروف باید به تایید مراجع قانونی برسد.

شرکت حلوای عقاب یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان محصولات کنجدی در ایران است که همواره در تلاش است تا تمامی محصولات را مطابق با استانداردهای جهانی و همچنین توجه به تنوع سلیقه افراد جامعه تولید و روانه بازار کند.